«محرما» آیین مذهبی مردم میناب در شرق هرمزگان

آیینی موسوم به «محرما» تنها یکی از ده‌ها آیین مذهبی شرق هرمزگان به شمار می‌رود که نسل به نسل منتقل و در حال حاضر نیز هر ساله با آغاز ماه محرم برگزار می‌شود. …

به گزارش میناب جنوب، همزمان با آغاز ماه محرم و ایام عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و ۷۲ تن از یاران آن حضرت، عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت هر ساله با نزدیک شدن به ایام حزن و اندوه امام سوم شیعیان با برپایی خیمه‌ها و هیئت‌ها به پیشواز ماه محرم می‌روند.

شهرستان میناب نیز همانند دیگر نقاط میهن اسلامی ایران برای استقبال از ماه محرم و ایام سوگواری حضرت امام حسین(ع) و یاران با وفای آن امام دارای آئین و سنت‌های مختلفی است.

محرما از شب اول تا شب سوم ماه محرم در حسینیه‌ها و تکایای میناب برگزار می‌شود،در طول این سه شب عده‌ای از عاشقان اباعبدالله که اکثر آنان را افراد مسن تشکیل می‌دهند، قبل از شروع منبرخوانی به دو گروه تقسیم می‌شوند و اشعاری را در توصیف ماه محرم و شهادت سیدالشهدا با نوایی غم انگیز و به صورت گروهی می‌خوانند.

این مراسم با این بیت که محرم آمد و آمد محرم ـ زمین و آسمان بگرفته ماتم آغاز می‌شود و در ادامه واقعه کربلا و صحنه‌های آن در این اشعار توصیف می‌شود و روستاهای شاه منصوری، دهوسطی، فخرآباد، طیبی شاهی، گلشوار و نصیرایی از معروف‌ترین مناطق در برپایی محرما به شمار می‌روند.

اشعاری که در آئین محرما خوانده می‌شود بیانگر این است که با آمدن ماه محرم، زمین، موجودات و تمام کرات و آسمان‌ها در عزای شاه شهیدان اندوهگین هستند.

این آئین که معمولاً حدود نیم ساعت به طول می‌انجامدبا نوای محرم آمد و آمد محرم زمین و آسمان بگرفته ماتم شروع می شود و با «واویلا صد واویلا» به پایان می‌رسد.

مصطفی ذاکریان‌نسب از افراد روشندل و پیرغلامان اباعبدالله نیز در گفت‌وگو با میناب جنوب اظهار داشت: محرما در واقع نوعی عزاداری برای امام حسین(ع) است.

وی که به گفته خودش افتخار دارد که ۴۰ سال عمر خود را در راه خدمت به اهل بیت(ع) صرف کرده است، بیان کرد: در زمان‌های قدیم و دور مردم به آئین‌ها توجه ویژه‌ای داشتند و برای شرکت در آنها مسیرهای طولانی را با پای پیاده طی می‌کردند.

این آئین نشانه این است که از این به بعد فصل غم و اندوه و اعلام آمادگی برای استقبال از عاشورا و عزاداری شهدای کربلاست که از شب اول تا سوم محرم در نقاط مختلف میناب برگزار می‌شود.

ماتم قلعه، حسینیه سجاد و منبر میانی شهر میناب، حسینیه سادات گورزانگ و حسینیه‌های روستاهای دودو، نخل ابراهیمی و کریان در برپایی آئین محرما شهرت فراوان دارند.

مدبری بیان کرد: محرما نوعی ذکر گویی از اشعار مرحوم حسینعلی قضایی (شاعرمینابی اهل بیت که اشعار او در تعزیه‌خوانی جنوب کماکان مورد استفاده قرار می‌گیرد) است که بدون سینه‌زنی و به صورت گروهی و با نوایی حزن‌دار خوانده می‌شود.

محمد اختیاری از چاوش‌خوانان جوان میناب هم با بیان اینکه در آئین محرما در هر شب آن اشعار متفاوتی خوانده می‌شود به خبرنگار فارس گفت: این اشعار توسط افراد خاص و مشخص شده خوانده می‌شود.

وی ادامه داد: در زمان قدیم ملاها و مداحان بسیار کم بودند و محرما در حسینیه‌ها تنها توسط افرادی خاص برپا می‌شد.

اختیاری اظهار داشت: براساس آنچه از گذشتگان نقل شده، ملا درویش از روستای شاه منصوری، ملا ابول ذاکری از روستای گورزانگ و آقا ابراهیم از روستای کریان از معروف‌ترین دست‌اندرکاران آئین محرما در مناطق میناب محسوب می‌شوند که همگی دار فانی را وداع گفته‌اند.

وی که معتقد است دستگاه‌های متولی امور فرهنگی باید با آسیب‌شناسی در راستای احیا آیین‌ها و سنت‌های مردم تلاش کنند، افزود: باید زمینه‌ای فراهم شود تا نسل کنونی بتواند آئین‌های منطقه خود را بپذیرد و با آن ارتباط برقرار کند.

محرما در میناب بهترین شکل عزاداری برای امام حسین(ع) و یاران آن حضرت است که هم‌اکنون بسیار کمرنگ شده و در حال فراموشی است.

انتهای پیام/ز

لینک کوتاه:

http://www.minabjonoub.ir/?p=66137

Visits: 113

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا