از پنجشنبه بازار ۵۰۰ ساله میناب تا قلعه هزاره بی بی مینو

شهرستان میناب با قدمت چندهزار ساله با وجود جاذبه های بسیار دیدنی یکی از مناطق گردشگری در شرق هرمزگان قرار دارد. …

به گزارش میناب جنوب، شهرستان میناب با مساحت ۶۸۷۸٫۵ کیلومتر در شرق استان هرمزگان قرار دارد، ارتفاع آن از سطح دریا ۲۷ متر است، میناب از سمت شمال به رودان، از غرب به بندرعباس و از شرق به جاسک و از جنوب به جاسک و تنگه هرمز وصل می شود، میناب آب و هوای گرم و مرطوب دارد و زمستان ها معتدل است.

میناب از جمله شهرهای قدیمی استان هرمزگان به شمار می رود که نام های فراوانی را در طول قرون مختلف بر آن گذاشته اند از جمله نام هایی که برای میناب استفاده می شد می توان به هرمز کهنه، هارموز، منا، مناب، مینا، مینو و به دلیل نزدیکی به دریا “میان آب” نیز گفته می شد که با گذشت روزها و سال ها اسم میناب یعنی سرزمینی که در آن آب فراوان وجود دارد گذاشته شد.

شهرستان میناب آثار تاریخی و گردشگری بسیار زیادی را دارد که از جمله آنها می توان به قلعه هزاره میناب که به اسم قلعه بی بی مینو که در بین مردم میناب معروف است نام برد در گذشته دو قلعه وجود داشت که یکی از آنها نابود شده است، این قلعه در دو سمت شهر برفراز کوه وجود داشت طوری که در زمان های گذشته اگر دشمن قصد حمله به شهر را داشت به راحتی نگهبانانی که در این قلعه بودند متوجه می شدند و اعلام خطر می کردند.

شهرستان میناب یکی از شهرهایی با قدمت قرن و وجود جاذبه های بسیار دیدنی در انواع و اقسام مناطق مختلف گردشگری و دیدنی در آن است.کلاهی می باشد این منطقه همتراز با سطح دریا از جمله تالاب های ساحلی می باشد که زیستگاه مناسبی جهت پرورش پرندگان و جانوران آبزی دریایی و گونه های سخت پوستان و ماهیان فراهم آورده است، که تاکنون ۱۴ گونه از پرندگان مختلف در این تالاب شناسایی شده است، این جنگل ها به جهت تفریح، گردشگری و جذب توریست دارای ارزش بسیار بالایی هستند.

 

بعد از جنگل های حرا سواحل میناب از جمله جاذبه های بسیار زیبا و دیدنی در این شهر می باشد، سواحل بندر کرگان، تیاب، کوهستک، کرپان از جمله سواحل زیبا و دست نخورده جهت استراحت و گردش در ایام تعطیلات مخصوصا تعطیلات نوروز که گردشگران بسیاری را به این مناطق می کشاند بشمار می رود.

باغ های انبه ، لیمو و نخل های میناب نیز از دیدنی ترین بخش های شهرستان میناب می باشد که هر ساله با نزدیک شدن به بهار و آمدن فصل گل دهی و گرده افشانی این باغات عطر و بوی خاصی در خیابان های روستاهایی که در بین باغات هستند به مشام می رسد.

 

سد استقلال میناب نیز در ایام نوروز پذیرای بسیاری از گردش گران می باشد، در سال های اخیر کمبود نزولات آسمانی و خشکسالی باعث کم شدن بسیار زیاد عمق آبی این سد شده است که در حال حاضر می توان گفت اگر این خشکسالی ادامه پیدا کند هیچ آبی تا چند ماه دیگر در سد وجود ندارد.

پنجشنبه-بازار-میناب-2

یکی دیگر از مکان های اقتصادی و دیدنی در شهرستان میناب پنج شنبه بازار آن می باشد، این بازار دارای قدمت بیش از ۵۰۰ سال می باشد که در زمان های قدیم مردم بسیاری از شهرها و استان ها و کشورهای مختلف از طریق دریا و زمین برای داد و ستد و فروش محصولات خود به این بازار می آمدند.

هم اکنون این بازار هرچند مثل سابق رونق بسیاری ندارد ولی هنوز افراد بسیاری از نقاط مختلف شهر ،استان و کشور برای خرید و رفع مایحتاج زندگی خود در چهار قسمت این بازار بزرگ که بازار البسه، ماهی فروشان، صنایع دستی و بازار احشام است تردد دارند.

 

صنایع دستی میناب را می توان یکی از شناخته ترین صنایع در کشور و حتی در تعدادی از کشورهای خارجی و حاشیه خلیج فارس دانست، از مهمترین صنایع دستی که در روستاهای اطراف میناب از جمله بهمنی ، شهوار قدیم و حکمی وجود دارد میتوان به محصولات سفالی مانند جهله، غزالی، قلیان، سرقیان، گشته سوز، انواع لیوان و اسباب بازی های سفالی و صنایع حصیری مانند سوند، پری، تک، کنتله، گفه و…را نام برد از جمله صنایعی که در پوشاک و لباس زنان بندری نیز بکار می رود به برقع، گلابتون دوزی، خوس دوزی، سوزن دوزی نیز می توان نام برد.

 

لینک کوتاه:
http://www.minabjonoub.ir/?p=23544
Tags: پنجشنبه بازار, قلعه هزاره, لیمو, میناب

Visits: 95

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا