محرما آئین مینابی ها برای استقبال از عزای سیدالشهدا

محرما آئین مینابی ها برای استقبال از عزای سیدالشهدا

محرما یکی از ده‌ها آیین مذهبی در میناب محسوب می شود که نسل به نسل منتقل و در حال حاضر نیز هر ساله با آغاز ماه محرم در برخی از این شهرستان با شور و شعور خاصی برگزار می‌شود. به گزارش میناب جنوب،ماه محرم و ایام عزاداری و سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین …

محرما یکی از ده‌ها آیین مذهبی در میناب محسوب می شود که نسل به نسل منتقل و در حال حاضر نیز هر ساله با آغاز ماه محرم در برخی از این شهرستان با شور و شعور خاصی برگزار می‌شود.

11111-346x256

به گزارش میناب جنوب،ماه محرم و ایام عزاداری و سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) و ۷۲ تن از یاران آن حضرت برای مردم کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار است.

شیفتگان و ارادتمندان سرور و سالار شهیدان، حضرت امام حسین (ع) هر ساله با پایان ماه ذی‌الحجه و فرا رسیدن ایام حزن و اندوه امام سوم شیعیان با برپایی خیمه‌ها و هیئت‌ها به پیشواز ماه محرم می‌روند.

شهرستان میناب نیز همانند دیگر نقاط ایران برای استقبال از ماه محرم و ایام شهادت و سوگواری حضرت امام حسین (ع) و یاران با وفای آن امام دارای آئین و سنت‌های مختلفی است.

* آیین محرما ویژه شب‌های اول تا سوم محرم است

عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت در میناب علاوه بر حضور پرشور و گسترده در آئین «علم پیغمبر» (از مطرح‌ترین آیین‌های مذهبی در هرمزگان که افرادی حتی از کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز در این روز برای شرکت در آن خود را به میناب می‌رسانند) در روز پنجم محرم به شیوه‌ای خاص که منحصر این منطقه است شرکت می‌کنند، آداب دیگری نیز برای عزاداری در رثای امام سوم شیعیان دارند که «آئین محرما» تنها یکی از آنهاست.

محرما از نخستین شب تا شب سوم ماه محرم در حسینیه‌ها و تکایای میناب برگزار می‌شود.

در طول این سه شب عده‌ای از عاشقان اباعبدالله که اکثر آنان را افراد مسن تشکیل می‌دهند، قبل از شروع منبرخوانی به دو گروه تقسیم می‌شوند و اشعاری را در توصیف ماه محرم و شهادت سیدالشهدا (ع)با نوایی غم انگیز و به صورت گروهی می‌خوانند.

این مراسم با این بیت که “محرم آمد و آمد محرم ـ زمین و آسمان بگرفته ماتم” آغاز می‌شود و در ادامه واقعه کربلا و صحنه‌های آن نیز توصیف می‌شود.

روستاهای کریان، گورزانگ، شاه منصوری، دهوسطی، فخرآباد، طیبی شاهی، گلشوار و نصیرایی از معروف‌ترین مناطق در برپایی محرما به شمار می‌روند.

اشعاری که در آئین محرما خوانده می‌شود بیانگر این است که با آمدن ماه محرم، زمین، موجودات و تمام کرات و آسمان‌ها در عزای شاه شهیدان اندوهگین هستند.

ابراهیم کریم آبادی از شاعران و پیرغلامان حسینی در میناب اظهار داشت:محرما در واقع نوعی خیرمقدم به شروع ماه محرم به عنوان ماه سیدالشهدا(ع) است که از گذشتگان به یادگار مانده است.

وی افزود:در حال حاضر این آئین زیبا در سه شب اول ماه محرم در حسینیه های روستاهایی نظیر شهوار، نصیرایی، کریان، حسینیه قاسم علی شهر میناب، حسینیه سیدالشهدا منصف پاکوه، گورزانگ برگزار می شود.

کریم آبادی بیان کرد:مرحوم مشهدی عبدالعلی، مرحوم ابول ذاکری گورزانگی، مرحوم ملا درویش، مرحوم آقا ابراهیم و مرحوم مشهدی علی رنجبر از معروفترین پیرغلامان حسینی هستند که در ۳۰ سال گذشته در برپایی محرما در نقاط مختلف میناب نقش موثر داشتند.

این خادم اهل بیت(ع) در ادامه به نقش شهرستان میناب در آئین های کهن مذهبی اشاره کرد و اظهار داشت:میناب گنجینه ای بزرگ از فرهنگ ها و آئین های مربوط به اهل بیت(ع) است و وجود چهره هایی همچون مرحوم حسینعلی قضایی و ملا حسین مسیحا که به واقع پرچمدار نهضت سیدالشهدا و قیام عاشورا هستند گواه بر این مطلب است.

وی افزود:مردم میناب چنان به اهل بیت(ع) و به ویژه به سید و سالار شهیدان و یاران با وفایش عشق می ورزند که حتی برای استقبال از ماه عزا و سوگواری آن حضرت آئین ویژه ای نسل به نسل حفظ کرده اند.

کریم آبادی با انتقاد از بی توجهی برخی ها نسبت به سنت های عزاداری، گفت:در زمان‌های قدیم و دور که وسیله حمل و نقلی وجود نداشت مردم برای حضور و شرکت در آئین ها مسیرهای بسیار طولانی را با پای پیاده طی می‌کردند.

حبیب ذاکری از مداحان و نوحه خوانان مینابی درباره محرما گفت:محرما اشعاری است که از دیرزمان در بیشتر روستاها و شهر میناب از حلول ماه محرم به مدت سه شب توسط ذاکران حاضر در مجلس متعلق به سیدالشهدا(ع) خوانده می شود.

وی با تشریح شیوه برگزاری آئین محرما اظهار داشت:در این مراسم ابتدا دو نفر از ذاکران این مصرع را که “محرم آمد و آمد محرم” با آهنگی خاص و حزین که شباهتی به نوحه خوانی ندارد می خوانند و سپس باقی ذاکران به صورت دسته جمعی همین مصرع را با همان وزن و آهنگ خوانده شده تکرار می کنند.

ذاکری ادامه داد:اشعاری که در محرما خوانده می شود حدود ۱۰ بیت است و پس از آن همان دو نفر با تغییر آهنگ ابیاتی به این شرح می خوانند که “کو حسینم، کوحسینم، وای/ کو حسینم، کوحسینم” و باز حضران با همان آهنگ این اشععار را تکرار می کنند.

وی بیان کرد:محرما حدود ۲۰ دقیقه به طول می انجامد و پیش از نوحه خوانی اجرا می شود.

*برپایی محرما در بخش وسیعی از روستاهای میناب

موسی مدبری از مداحان میناب نیز درباره آئین محرما در میناب گفت: این آئین را می‌توان نوعی سوگواری وی‍ژه مناطق میناب دانست.

این ذاکر اهل بیت (ع) بیان کرد: محرما در واقع بیانگر و نشانه این است که از این به بعد فصل غم و اندوه و اعلام آمادگی برای استقبال از تاسوعا و عاشورا و عزاداری شهدای کربلاست که از شب اول تا سوم محرم در نقاط مختلف میناب برگزار می‌شود.

وی افزود: ماتم قلعه، حسینیه امام سجاد (ع) و منبر میانی شهر میناب، حسینیه سادات گورزانگ و حسینیه‌های روستاهای دودو، نخل ابراهیمی و کریان در برپایی آئین محرما شهرت فراوان دارند.

*محرما با استفاده از اشعار مرحوم حسینعلی قضایی برپا می‌شود

مدبری بیان کرد: محرما نوعی مرثیه ویژه است که در آن از اشعار مرحوم حسینعلی قضایی (شاعر مینابی که اشعار او در تعزیه‌خوانی جنوب کماکان مورد استفاده قرار می‌گیرد) است که بدون سینه‌زنی و به صورت گروهی و با نوایی غم انگیز و حزن‌دار خوانده می‌شود.

غلامعلی ذاکری یکی دیگر از پیرغلامان حسینی در خصوص آئین محرما به خبرنگار هرمز گفت:محرما تنها یکی از آئین های مربوط به ماه عزای امام حسین(ع) در میناب است.

وی اظهار داشت:محرما یکی از غنی ترین و زیباترین شیوه های عرض ارادت به مکتب سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است که از زمان های بسیار دور به یادگار مانده است.

این نوحه خوان پیشکسوت افزود:محرما در واقع گردهمایی ذاکران و عاشقان امام حسین(ع) است که با خواندن اشعاری خاص با آهنگی غمگین، فرا رسیدن ایام سوگواری شاه شهیدان را اعلام می کند.

گزارش از: علی ذاکری

لینک کوتاه:

http://www.minabjonoub.ir/?p=58598

Visits: 125

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا