لور تمبانو با قدمتی چند صدساله و ریشه‌دار در تاریخ میناب منتظر ثبت ملی+فیلم

لور تمبانو با قدمتی چند صدساله و ریشه‌دار در تاریخ میناب منتظر ثبت ملی+فیلم

لور تمبانو با قدمتی چند صدساله و ریشه‌دار در تاریخ میناب منتظر ثبت ملی+فیلم

یکی از زیباترین و کهنسال ترین درختان لور«انجیر معابد» شهرستان میناب با قدمت چند صدساله در روستای تمبانو قرار دارد که با همت مسئولان می‌تواند به آثار ثبت ملی اضافه شود.

به گزارش ایسنا، منطقه خلیج‌فارس در میناب، لور درختی با تاج بزرگ و ریشه‌های متعدد و پوست کهنسال، برگ‌ها و ریشه‌هایش از بدنه آن آویزان است، این درخت عجیب و شگفت‌انگیز بیش از آن که تمایل به ارتفاع و قامت افراشتن داشته باشد به شاخه پراکنی و گسترش دادن حجم سبز خود متمایل است.

این درخت از قدیم‌الایام در این روستا بوده است

یکی از معتمدین محلی و افراد قدیمی روستا در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: از زمانی که به یاد داریم این درخت لور با همین طراوت و سرزندگی در این روستا بوده است.

نوحه‌گر، اظهار کرد: این درخت قدمتی بیش از چند صدسال دارد و در حال حاضر در روستاهای هم‌جوار تمبانو نیز از این نوع درخت با قدمت بالا به چشم می‌خورد.

وی، گفت: متأسفانه آسیب‌های ناشی از خشک‌سالی و کم‌آبی سال‌های اخیر باعث مرگ تعداد قابل‌توجهی از این درختان در این منطقه شده است.

در این درخت شیره سفیدرنگی جریان دارد و تنه آن بزرگ و پهن و از انشعابات آن ریشه‌های نابجا می‌روید که رشد ریشه‌های آن به صورتی است که مانند چتری بر روی زمین سایه افکنده است.

لور تمبانو قدمتی بیش از سیصدسال دارد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میناب در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: درخت کهنسال لور در روستای تمبانو قدمتی بیش از سیصدسال دارد.

خسرو بهرامی نژاد، افزود: ارتفاع این درخت بیش از 25 متر و محیط دور تنه آن نیز 25 متر است.

وی، خاطرنشان کرد: این درخت کهنسال و باستانی تاکنون جزء آثار ملی به ثبت نرسیده که امیدواریم در آینده اقدامی در این زمینه صورت گیرد.

سایه‌انداز این درخت بیش از هزار مترمربع است

یکی از اهالی روستای تمبانو در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: تاکنون بارها به اداره میراث فرهنگی و گردشگری در خصوص ثبت این درخت و اضافه کردن آن به آثار ملی اقدام کرده‌ایم که نتیجه‌ای حاصل نشده است.

مرادی، اظهار کرد: لور تمبانو یکی از قدیمی‌ترین آثار طبیعی شهرستان میناب است که کارشناسان منابع طبیعی عمر آن را بالای 300 سال برآورد کرده‌اند و البته برخی گمانه‌زنی‌ها نیز عمر این درخت را بیش از این تخمین زده‌اند که باید بررسی بیشتری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه سایه‌انداز این درخت بیش از هزار مترمربع است، افزود: در گذشته‌های نه‌چندان دور سایه این لور استراحتگاه مردم، محل برگزاری جشن ازدواج، آیین لباس‌پوشی داماد، اقامتگاه کاروان‌ها و قافله‌های تجاری بوده و مردم روستای تمبانو خاطرات زیادی از رهگذران آن دارند.

به گزارش ایسنا، لور از جمله دراز عمرترین درختانی است که به اعتقاد مردم محلی درختی مقدس به شمار می‌رود که در روستای تمبانو میناب با قدمتی بیش از سیصدسال از این نوع درخت وجود دارد که امیدواریم به همت مسئولان به آثار ثبت ملی اضافه شود.

گزارش از عین اله چملی نژاد، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج‌فارس

***

 

 

Visits: 212

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا