«شیر و کُتَـل»آئین کهن مینابی ها در عاشورای حسینی

«شیر و کُتَـل»آئین کهن مینابی ها در عاشورای حسینی

آئین عاشورایی «شیروکتل» یکی از آئین های دینی مذهبی مردم میناب است که همزمان با روز عاشورا در این شهرستان برگزار شد. …

به گزارش میناب جنوب،همزمان با عاشورای حسینی و شهادت ۷۲ تن از کربلاییان سال ۶۱ هجری، مراسم عزاداری و عاشورای حسینی در مبناب با سینه زنی و زنجیرزنی با حضور عاشقان و شیفتگان اباعبدالله الحسین(ع) برگزار شد.

آئین عاشورایی «شیر وکتل» یکی از آئین های دینی ومذهبی مردم میناب و مختص در روز عاشوراست که در شهرستان میناب برگزار می شود ، این آئین هم همانند آئین علم گردانی در روز پنجم محرم مشتاقان خاص خود را دارد که با هنرنمایی هنرمندان میناب و نقش آرایی در نقش های سربازان ولشکریان یزید و شمر و کاروان اسرا، از هیئت عزاداری در محله بی بی نازنینی شروع و در حسینه صاحب الزمان یا «لب رودخانه» خاتمه پیدا می کند.

شهرستان میناب در این روز میزبان جمعیت زیادی از عزاداران ،هیئت های مذهبی،علم گردان ها،از جای جای استان است ،در این روز علاوه بر مردم عزادار میناب و شهرستانهای توابع شاهدحضور میهمانان خارجی برای انعکاس این روز و آئین و همچنین فرهنگ عاشورایی در میناب هستیم که نشان دهنده اهمیت بالای این مراسم است.

حمل«علم ها»٬ «تابوت ها»٬ «حجله های تزیین شده» و « شیر »؛ « ذوالجناح » با پارچه خونین بر پشتش٬ همراه با چند کبوتر سفید و پارچه های سبز رنگ، شترهایی که حامل دیگ های بزرگ٬ فرش و کجاوه هستند با کودکان خردسال و چاووش خوان و گفتن شعار “کو عباس وین عباس” از نکات بارز و قابل توجه برگزاری آئین کهن و تاریخی شیــر و کــتل در میناب است.

مراسم ” شیروکتل ” متن خوانی وشبیه خوانی ندارد و از جمله تعزیه های ابتدائی وکهن مردم ایران وخصوصا میناب است که قدمت تاریخی آنبه زمان آل بویه بر می گردد.

مراسم شیر و کتل علاوه بر شهر میناب در شهر تیرور، هشتبندی و توکهور، بخش بندزرک ،بندر تیاب ،روستای نوبند ،حاجی خادمی،شهمرادی برگزار می شود که در مرکز میناب  این مراسم ازحسینیه ابوالفضل و علی ابن ابی طالب(ع) محله بی نازنینی آغاز وتاحسینیه لب رود خانه و با اجرای نمایش خاص وقایع ظهر عاشورا به پایان می رسد.

موضوع نمایش های آئینی وسوگواره های مردمی ریشه در تاریخ کهن هرمنطقه داردکه مردم ان منطقه با توجه به نوع فرهنگ وآداب و رسوم خود به اجرای آن می پردازند.

تعزیه خوانی در میناب یکی از موضوعاتی است که بر اساس تاریخت عزیه اسلامی نیز هویت خود را از کربلا بر گرفته وقدمتی بسی طولانی دارد، وجود متون ونسخه های متعدد تعزیه حکایت از دیرینگی وتاریخ غنی آندارد که یکی از این سرزمینهای کهن این مرزوبوم شهرستان میناب است که سابقه تعزیه  بیش از دوقرن را دارد.

هیئت های سینه زنی وزنجیر زنی در روز عاشورا و همزمان با بر گزاری آئین« شیر وکتل» به عزاداری می پردازند و این مراسم تا زمان اقامه نماز ظهر عاشورا ادامه می یابد.

شهرستان  میناب یکی از شهرهایی است با قدمت قرن با آداب و رسوم های مختلف یکی از شهرهایی است که در طول دوران های مختلف فراز و نشیب هایی متفاوتی را داشته است بطوری که بعضی از اسناد تاریخی قدمت جلگه میناب را به بیش از ۲هزارو ۵۰۰ سال تخمین زده اند.

شیر و کتل، یکی از این آیین ها مراسمات ماه محرم در میناب است که از آوازه ای مثال زدنی در استان و کشور برخورداراست مراسماتی که قرن هاست توسط این مردم برگزار می شود.

شهرستان میناب با جمعیت ۲۵۹ هزار نفری در ۹۵ کیلومتری بندرعباس قرار دارد.

خبرنگار:موسی زاهدی

انتهای پیام/ز

لینک کوتاه:

http://www.minabjonoub.ir/?p=72140

تصاویر دیدنی از آئین عاشورایی”شیـر و کـُتل” در میناب

آئین عاشورایی شیر و کتل در صبح روز دهم عاشورا در شهر میناب برگزار شد. …

به گزارش میناب جنوب، نمایش های آئینی وسوگواره های مردمی ریشه در تاریخ کهن هر منطقه داردکه مردم میناب با توجه به نوع فرهنگ وآداب و رسوم  خود به اجرای آن می پردازند وآئین دیرینه شیر و کتل نیز یکی از آئین هایی است که همه ساله همزمان با روز عاشورا در شهرستان میناب برگزار می شود.

عکاس: موسی زاهدی

انتهای پیام/ز

لینک کوتاه:

http://www.minabjonoub.ir/?p=72147

عکسهای بیشتری از مراسم دهم محرم میناب از سایت : http://www.minabjonoub.ir/?p=33783

Visits: 1812

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا