سوراغ بزنوم یا مهیاوه !

سوراغ بزنوم یا مهیاوه !

مهیاوه یا مهوه یکی از پرطرفدارترین غذا دراستان هرمزگان به شمار می رود و یک نوع سس آبکی تیره رنگ وشورمزه است که ان را از یک نوع ماهی ریز به نام متوتا وخندل (نوعی خردل)،گشنیز،رازیانه درست می کنند وبا نان به مصرف می رسانند این غذا بسیار مقوی واشتها اور می باشد.     …

مهیاوه یا مهوه یکی از پرطرفدارترین غذا دراستان هرمزگان به شمار می رود و یک نوع سس آبکی تیره رنگ وشورمزه است که ان را از یک نوع ماهی ریز به نام متوتا وخندل (نوعی خردل)،گشنیز،رازیانه درست می کنند وبا نان به مصرف می رسانند این غذا بسیار مقوی واشتها اور می باشد.

Untitled-1-346x256

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میناب جنوب، بیشتر غذاهای استان هرمزگان دقیقآ همان غذاهایی است که در هندوستان مصرف می کنند نه تنها غذاها بلکه تمام نان ها وادویه ها ی محلی همه هندی هستند مثل بریانی، حواری(مسالا دار چاول ) ، نان فطیر (نان چپاتی) ، نان کلوکی ، نان حلقه ای ، پکاره (پاکورا) ، زلیبی (زولبیا) ، نان ستپوری (نان پراتا) ادویه محلی (گرم مسالا)و …غذاهای بومی استان هرمزگان مانند غذاهای مردمان کالیکوت (بندری واقع در جنوب هندوستان) می باشد چون در زمان های قدیم از کالیکوت بار ادویه و تمر هندی وارد قشم می شد.

 مهیاوه

مهیاوه که مهیابه، ماهیاوه، مهیوه، مهوه، موه، هم به آن میگویند، غذای مخصوص مردم جنوب ایران است گویا کلمه مهوه و مهیاوه، در اصل از دوکلمه ماهی و آوه، مرکب بوده و آوه به معنی آب است.

رنگ و طعم مهیاوه: مهیاوه یک نوع غذای آبکی تیره رنگ و شور و تند است که آن را از یک نوع ماهی ریز به نام موتو، متو یا حشینه (مومغ، ساردین) درست میکنند و با نان یا همراه غذاهای دیگر به مصرف می رسانند و بسیار مقوی و اشتها آور است.

روش تهیه مهیاوه:

الف: از پودر ماهی: ماهیهای مذکور را در روی شن و ماسه کنار دریا خشک میکنند و اگر بخواهند از پودر آن استفاده کنند، پس از اینکه خوب خشک شد  ماهیها را کاملا کوبیده و بعد، الک میکنند و شن و ماسه را از آن جدا میسازند و بعد پودر ماهی را با زرد چوبه، فلفل، راز (دانه باریک و سیاه رنگ)، گشنیز و خردل مخلوط ساخته، دوباره میکوبند و در آب و نمک میریزند و در شیشه یا خمره مخصوص ریخته و درش را میبندند و بعد ظرف را به مدت ۲۰تا ۳۰ روز در آفتاب قرار میدهند، مایعی که به این ترتیب فراهم ٌ روان و با بوی زننده میباشد. مهیاوه را میشود، نسبتا روی نان مالیده میخورند، بعضی مهیاوه را به همراه برنج مصرف میکنند.

ب: از ماهی: برای تهیه مهیاوه از ماهی، در ابتدا مقداری ماهی خشک موتو یا حشینه را شسته و سر آن را جدا کرده و در حلب یا خمره می اندازند و در حدود دو کیلو نمک به آن میافزایند و در آفتاب میگذارند و هر روز با چوب مخصوصی، آن را بهم میزنند و به وسیله آبکش صاف کرده آب آن را در ظرفی دیگر جدا ساخته و تفاله آن را به دور میریزند سپس مقداری خردل بو داده و پوست نارنج کوبیده را روی مایع میریزند، سپس همه را داخل خمره کرده در آن را بسته مجدداٌ در آفتاب میگذارند و چند روز صبر میکنند و بعد به سراغ آن میروند.

سوراخ یا سوراغ: در بندرعباس مخلوط ماهی مومغ (حشینه) و آب نمک و گل سرخ جزیره هرمز و پوست نارنج ( برای خوشبو شدن) را در حلب میریزند و ان را سوراخ یا سوراغ مینامند پس از آماده شدن آن آب سوراغ را برداشته و روی نان می مالند و به اصطلاح خودشان نان سوراغ روغنی میخورند.

از دیگر غذاهای محلی میتوان : کلمبا Kolomba ، زیبون Zebon ، موفلک Moflak ، حال یا کاتوغ تخممرغ hala-Katog را نام برد و  همچنین ادویه ی محلی که شامل : گشنیز، زیره ، دارچین ، فلفل سیاه ، هل ، میخک و زنجبیل می باشد.

منبع:هرمز

لینک کوتاه:

http://www.minabjonoub.ir/?p=55778

Visits: 127

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا