حسینعلی قضایی علیایی مینابی

این مطلب شامل مستند هم می باشد

حسینعلی قضایی علیایی مینابی فرزند عبدالله بن باقر معروف به منصف(که خود یکی از نوحه سرایان بزرگ زمان خود بوده)اهل قضایی آباد علیای میناب.

از زمان دقیق تولدش اطلاعاتی در دست نیست،اما برطبق اسناد وگفته هایی،او در ربع اول قرن سیزدهم میلادی یعنی یکی از سالهای ۱۲۱۰تا۱۲۲۰که مصادف بوده با آغاز دوره حکومت فتحعلی شاه قاجار، متولد شده.

تحصیلات ابتدایی را نزد پدرش آموخت و برای تحصیلات تکمیلی اش به نجف اشرف رفت.ودر دوران ناصر الدین شاه به ایران بازگشت.

او پس از بازگشت به میناب باحمایت بزرگان میناب،رئیس محمدصالح و حاج شیخ محمدجعفر چیلک،شروع به سرودن مجالس تعزیه کرد.

در آن زمان منبر لب رودخانه میناب از بزرگترین و پررونق ترین اماکن عزاداری محسوب میشده که افراد زیادی از روستاهای مختلف به آنجا می آمدند،قضایی برای اولین بار مجالس تعزیه را برای این حسینیه سرود.

اما بعدازمدتی بین بزرگان آنجا دعوا و مشاجره شد وهرکس که قدرتی داشت میخواست که قضایی را مجاب کند که برای منبر آنها اشعار تعزیه بسرآید،از جمله این روستاها می توان به روستای کریان و نصیرایی اشاره کرد که بانیان تعزیه دراین روستاها هنوز هم مدعی هستند که نسخه آنها بهترین است.

قضایی در اواخر عمرخود بدلیل بی توجهی بزرگان و رئسای میناب نسبت به او به جزیره قشم می رود،که خود نیز اینطور میگه،که:در سنه ۱۲۸۳کمترین از میناب به سبب کم حرمتی بزرگان میناب به قشم بااهل وعیال رفته و در آنجا ساکن گردید.

او باقی عمر خود را در قشم گذراند و در همانجا وفات نمود،جسم پاکش را به زادگاهش قضایی آباد می آورند و همانجا به خاک میسپارند.

از جمله آثار او می توان به چهارده مسوده مادر به نامهای دستور ماه محرم،دستور ماه صفر ،دستور ماه رمضان،مجلس ذبح اسماعیل در صحرای منا،مجلس آدم وهوا وقتل قابیل،شهربانو،وفات ام البنین،وفات فاطمه صغرا،وفات حضرت زینب،وفات حضرت معصومه و ….نام برد

نویسنده:چوک میناب

برگرفته شده از وبسایت جوان مینابی javaneminabi.ir

نمونه ای از تعزیه خوانی – تعزیه میناب 1399 – مجلس شقوق

به نقل از کانال آپارات Simayemakran

 

و این هم  مستند  قضایی از قضا  کاری از استاد گرانقدر محمد رودباری زاده تقدیم شما دوستان 

 

 

 

Visits: 969

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا