عید مردگان و صله رحم آئین کهن مینابی ها در ماه رمضان

عید مردگان و صله رحم آئین کهن مینابی ها در ماه رمضان

عید مردگان و صله رحم در ماه مبارک رمضان یکی از آداب و رسوم بین ساکنین شهرستان میناب است که به واسطه قدمت آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. …
به گزارش میناب جنوب،با ورود به نیمه ماه شعبان چهره‌ شهرها و روستاهای میناب دگرگون می ‌شود و ‌ مردم به جنب و جوش و تکاپو می افتند و با آداب زیبایی، خود را برای استقبال از ماه مبارک رمضان، ماه عبادت، ماه پرهیز از گناه، ماه پالوده شدن از دوگانگی و ماه نزدیک شدن به پروردگار آماده می کنند.
مردمان شهرستان میناب با روزه گرفتن در ماه های رجب و شعبان که در گویش محلی” به جلو رمضون” گفته می شود به استقبال ماه مبارک رمضان می روند، مردمان این خطه قبل از آغاز ماه رمضان، به غبار روبی، نظافت و پاکسازی خانه‌ ها، محله ‌ها، بازارها، تکایا، مساجد و حسینیه ‌ها می ‌پردازند، خانه ‌تکانی، تمیز کردن و تهیه مایحتاج ماه رمضان از دل‌ مشغولی های این روزهای مردم است.

آداب و رسوم ماه مبارک رمضان یکی از مباحث مهم فرهنگ مردم است که به واسطه قدمت خود، از قداست ویژه ای برخوردار است که یکی از مهمترین این فرهنگ ها پخت شیرینی،هراروت، هلوا برنج، ساگون و ژله برای افطاری و قرائت یک جز قرآن کریم به همراه خواندن دعای افتتاح در کلیه مساجد و تکایای این شهرستان است..

متأسفانه امروزه و در زندگی شهری و ماشینی، بسیاری از این سنت‌های زیبا به فراموشی سپرده شده اند و بسیاری دیگر نیز کم رنگ تر شده و از آنجا که این رسوم زمینه ساز همبستگی در جامعه به ویژه در میان آحاد ملل مسلمان است، از اهمیت فراوانی برخوردار است.

در این شهرستان در برخی از روستاها با اعلام در بلنگوی مسجد از مردم می خواهند در امر خیر غبارروبی مساجد سهمی داشته باشند و پس از نظافت مساجد زنان با گلاب و گشته مساجد را خوشبو می کنند.

این روزها مساجد و مکتب خانه های برای ختم قرآن و اقامه نمازهای جماعت آماده می شوند و علمای شیعه و سنی نیز همواره برخواندن نماز جماعت و تلاوت کلام الله مجید در ماه مبارک رمضان تاکید می کنند.

غذاهای متنوع در ماه مبارک رمضان پخت انوع شیرینی و نان های’ محلی از جمله نان ریخته همراه با سوراغ و مهیاوه و تخم مرغ، نان کلوچه ای با زعفران، رنگینه (آرد برشته با روغن و رطب (خرما) همراه با هل و دارچین)، خرما روغنی، کلمبا، آش محلی، شله زرد، حلیم و در ماه رمضان به ویژه موقع افطار بیشتر از سایر ماه ها در بین خانواده ها و زنان روستایی در میناب رواج دارد.

نکته ایی که در ماه مبارک رمضان قابل توجه است، این است که مردم شهرستان میناب نیز علاوه بر هشتم و نهم ذیحجه، شب های ۲۶ و ۲۷ ماه مبارک رمضان را عید مردگان می گویند.

شب های ۲۶ رمضان و هشتم ذیحجه را برای کسانی که در سال های گذشته فوت شده اند و شب های ۲۷ رمضان و نهم ذیحجه را برای تازه درگذشتگان غذا تهیه کرده و خیرات می کنند.

در برخی روستاهای میناب مقداری غذا پیش ملای محلی می برند تا پس از خوردن، برای اموات فاتحه بخواند، بعد بقیه غذاها را بین مردم تقسیم می کنند ولی در جاهای دیگر با پخت غذا در منزل متوفی قرآن قرائت می شود و پس از خواندن ختم بخش بر سر سفره نشسته و فاتحه به روح رفتگان آن خانواده نثار می کنند..

قرائت هر شب یک جزء از قرآن کریم از برنامه هایی است که در همه روستاها و بخش های میناب در ماه مبارک رمضان برگزار می شود و عمده رسومات اهالی روستاهای میناب در شب های قرآنی ماه مبارک رمضان پخش چای همراه با شیر در گویش محلی”شیرچاهی یا چاهی شیر” می باشد.
مردمان این شهرستان در شب های احیا در ماه رمضان، آب زیر قرآن می گذارند و هر کدام با در دست داشتن رسیمان و بند پس از خواندن دعای جوشن کبیر بند و رسیمان را گره می زنند یا یک دانه تسبیح بند می اندازند ،مردم میناب بندهای گره زده در کنار قرائت دعای جوشن و کبیر را بعنوان تبرک به بازو می بندند و بعنوان یک دعا به همراه خود دارند.
صله رحم، یکی دیگر از پررنگ ترین برنامه هایی است که به جهت داشتن زمان مناسب به دیدار بستگان و خویشاوندان می روند و بر این باورند که صله رحم عمر انسان زیاد می کند و سبب گشایش در کارهای روزمره زندگی اجتماعی می شود..
در شهرستان میناب، یک شب قبل از شهادت امام علی(ع)، خانواده هایی که نذر دارند، خمیر آماده کرده و نان می پزند، افراد مریض از این نان می خورند و در صورت شفا یافتن، سال آینده وسایل انجام این مراسم را تدارک می بینند.
یکی از نکته های حائز اهمیت در ماه رمضان حضور جوانان در محافل انس با قرآن و حضور پرشور در شب های قدر بوده چرا که در این شب ها همگی اذعان دارند که گناهان انسان بخشیده خواهد شد.

 

لینک کوتاه:
http://www.minabjonoub.ir/?p=74108
Tags: عید مردگان, میناب جنوب

Visits: 62

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا