انبه میوه با ارزش شهرستان میناب

به گزارش میناب نیوزدر این پست میخواهیم شما را با درخت انبه درشهرستان قشنگمان میناب آشنا کنیم این روزها بازار انبه داغه و از همه جای استان برای خرید انبه که الان فصل برداشت آن است البته برداشت انبه در دو مرحله است یکی انبه نارس برای درست کردن انواع ترشی انبه و مرحله دوم انبه رسیده برای خوردن در میهمانی ها و مصرف اعضای خانوادهاست در زیر به خواص و مزایا وبحران کنونی برای انبه این میوه باارزش شهرمان میناب میپردازیم.

درخت انبه

درختان انبه تنومند و گنبدی شگل هستند که به خوبی رشد می‌کنند و نیاز به هرس زیاد ندارند مگردرختـان جوانی که بـه صورت سرشاخه پیونـد زده شده اند. و آنهم زمانی که برگها به رشـد کافی رسیده باشنـد . در واقع موقعی کـه برگهـا قـادر بـه عمـل غذاسـازی شدنـد. و با این عمل می ‌توان باعث رشـد سریعتر و زودباروری درختان جوان شد. درخـت انبـه پیونـدی ازسـال چهـارم یا پنجم پس از کاشـت شروع بـه میوه دادن می‌کنـد که پس از هشت ال میزان تولید آن افزایش می‌یابد و در بیست سالگی به رشد کامل می‌رسد . طبق تحقیقات بعمل آمده از درختان انبه نشان می‌دهد نوع محلی آن از۲۰۰۰تا ۱۰۰۰۰میوه حتی در مـواردی تا ۱۵۰۰۰میوه و از گونـه های خارجی سندری و لانگرا ) در سـال بطور متناوب از ۲۰۰۰تا ۷۰۰۰عـدد میوه تولید می‌شود که خود باعث کمک به ضعیت اقتصادی باغـداران وافزایش درآمد آنها می‌نماید . لازم به ذکراست بعلت سازگاری بیشتر گونه های محلی با آب و هوای استان هرمزگان بخصوص مناطقی کـه در نزدیکی دریـا قراردارنـد بعلـت وجـود رطوبـت کـافی باعـث رشـد و باردهی بهتر درختان انبه می‌شود . معمولا از زمـان گلدهی تا زمـان رسیـدن میوه ها ۴تا ۶ماه طول می‌کشد و برداشت میوه هـا بـا تغییررنگ آن از سبز به زرد شروع می‌شود .

  افزایش بارآوری

سال آوری انبه یکی ازمهمترین عوامـل محدود کننـده درتولیـد میـوه می‌باشد. بـاردهی بـه صورت یکسال درمیـان باعث مشکـلات اقتصادی درتولیـد آن می‌شـود. برای جلوگیـری اززیـان ایـن نوع بارآوری بهتر است برای پیوند زدن از گونه هایی استفاده شود که همه ساله ثمر دهی دارند . جهت افزایش بارآوری توصیـه می‌شود:

۱-  بـه درختـان بـالای ۱۵سـال حـدود ۵تـا ۶کیلوگرم سولفـات آمونیوم و۲تـا ۳کیلـوگـرم کـود    اوره قبـل از رسیدن به مرحله گلدهی داده شود .

۲-  دو ماه قبل ازگلدهی مقدار ۲کیلوگرم سولفات پتاسیم برای هر درخت مصرف شود .

۳- مبارزه با آفات و بیماریها 

–  میوه های تشکیل شده روی شاخه های جوان تنک نمایند که باعث رشد و نمو دیگر شاخه ها  (برای سال بعد ) می‌شود.روایت صبح ساحل از خزان گلستان هرمزگان؛

انواع انبه

کشت انبه در هندوستان  به ۴۰۰۰سال میرسد . در قرن ۱۹بوده که بازرگانان میوهً انبه را به آفریقا وجنوب آمریکا به دلیل موقعیت زیستی آن معرفی کردند چیزی نگذشت که تجار ودریانوردان ایرانی و عرب آن را به ایران (میناب) نیزبه ارمغان آوردند  ومیناب بهترین موقعیت زیستی برای انبه رادارد..و حالا انبه در مقیاس وسیع در کشورهای مختلف مانند هند وچین ومالزی، اندونزی ، استرالیا وغرب هندوستان کشت می شود وآنرابه نام مانگودرهمه جا میشناسند.

انبه درختی  زیباست که ارتفاع آن تا ۱۰متر می رسد . منشا انبه هند و مالزی و برمه می باشد ولی هم اکنون در تمام مناق استوایی و حاره کشت می شود . انبه از ۴۰۰۰سال پیش وجود داشته است .

ارزش غذایی انبه

انبه از نظر غذائی بسیار غنی است  در مقایسه باسایر میوه هامنبع عالی کاروتن است.

هر یکصد گرم از قسمت خوراکی انبه حاوی ۱۹۹۰واحد بین المللی بتاکاروتن (ویتامین آ) است که خیلی  بیشتر ازمیزان موجود در سایر میوه هاست. مجموع کاروتنوئیدها در انبه با رسیدگی میوه افزایش می یابد.خوردن میوه درفصل آن می تواند ذخیره ای از( ویتامین آ) در کبد تأمین  کند که برای دوام آوردن برای بقیه سال کفایت می کندو برای پیشگیری  از ناهنجاری های کمبود ویتامین آ مثل شب کوری، بسیار مفید است  . انبه، چه رسیده وچه نارس منبع  خوبی از( ویتامین  ث) می باشد . در هر یکصد گرم انبه مقدار ۱۶میلی گرم ویتامین ث  موجود است.( ویتامینهای آ وث) هر دو آنتی اکسیدان بوده وبه جلوگیری از آسیبهای  رادیکالهای آزاد و در نتیجه کاهش ریسک برخی سرطانها کمک می کنند. انبه رسیده تامین کننده منبع خوبی از کالری است.یک انبه رسیده به ازای هر یکصدگرم وزن مقدار ۴۷کیلو کالری تأًمین می کند.(که بیشتر از قند فروکتوز به دست می آید).انبه نارس در مقایسه با رسیدهً آن کالری کمتری دارد. انبه رسیده همچنین  منبع خوبی از پتاسیم بوده و  مقدار نا چیزسدیم آن ، باعث می شود برای بیماران دارای فشار خون بالامناسب  باشد  افرادی که محدودیت رژیم پتاسیم دار مثل رژیم غذایی برای نارسائی  کلیه دارند باید از مصرف انبه پرهیز کنند.انبه بسیار مقوی بوده و تقویت کننده بدن است .

۲)انبه تقویت کننده قوای جنسی است .

۳)رنگ صورت را درخشان می کند .

۴)دهان را خوشبو می کند .

۵)ادرار آور است .

۶)یبوست را برطرف می کند .

۷)انبه دارای مقدر زیادی اسید گالیک است .

۸)انبه تمیز کننده خون می باشد .

۹)خوردن انبه بوی بد بدن را از بین می برد .

۱۰)انبه حرارت بدن را کاهش می دهد و تب را پائین می آرود .

۱۱)برای رفع اسهال مفید است .

۱۲)خوردن انبه ، سردرد ، تنگی نفس و سرفه را از بین می برد .

۱۳)برای درمان بواسیر مفید است .

۱۴)عطش را برطرف می کند. ۱۵)انبه چون گرم است برای گرم مزاجان مناسب نیست و این اشخاص باید آنرا با سکنجبین بخورند .

خواص مغز هسته انبه

انبه دارای هسته بزرگی است که در وسط آن مغز آن قرار درد که بجای مغز بادام می توان از آن در شیرینی جات استفاده کرد .مغز هسته انبه از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است .

۱-خوردن مغز هسته اسهال را برطرف می کند .

۲-برای معالجه سرماخوردگی مصرف می شود .

۳-سرفه های سخت را درمان می کند .

۴-درمان کننده بواسیر خونی است .

۵-خانم هائیکه دچار خونریزی از رحم می باشند و یا بین دو عادت ماهیانه خونریزی دارند برای رفع آن باید از مغز انبه استفاده کنند .

۶-مغز هسته انبه کرم کش و ضد اسهال است .

۷-برای تسکین آسم و تنگی نفس مفید است .

۸-ضد استفراغ است .

دیگر خواص درخت انبه

۱٫گل انبه سرد و خشک است و اسهال را رفع می کند .

۲٫اگر شکوفه درخت انبه را خشک کرده و هر روز حدود ۳گرم آنرا با ۱۰گرم شکر بخورند سرعت انزال را معالجه می کند .

۳٫صمغ درخت انبه را با روغن و آبلیمو مخلوط کنید برای ناراحتی های پوست مفید است .

۴٫برای برطرف کردن ریزش مو ، آب برگهای درخت انبه را روی سر بمالید .

۵٫برای تقویت دندان و لثه دم کرده برگ درخت انبه را مضمضه کنید .

مضرات :

هضم انبه برای بعضی از افراد سخت است و ممکن است ایجاد خارش و دمل نمائید . اگر خون انبه ایجاد نفخ بکند باید آنرا با زنجبیل خورد .

Visits: 2217

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا